Subject: RE: Energiatõhususe kutsestandardite arvamusküsitlus
From: "Maris Saarsalu" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, "TTJA" <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Thu, 22 Feb 2024 21:25:57 +0200

Palun lugeda allolevas kirjas tähtajaks 04.03.2024.

Lugupidamisega

Maris Saarsalu

From: Maris Saarsalu
Sent: Thursday, February 22, 2024 6:25 PM
To: [email-masked]; [email-masked]; [email-masked]
Subject: Energiatõhususe kutsestandardite arvamusküsitlus

Energiatõhususe spetsialisti kutsestandardite kavandi arvamusküsitlus

Austatud valdkonna asjatundjad

Saadan teile tutvumiseks ja ettepanekute esitamiseks töörühma töö
tulemusena valminud energiaaudiitor, tase 6; diplomeeritud energiatõhususe
spetsialist, tase 7 esmane kutse; diplomeeritud energiatõhususe
spetsialist, tase 7 ja volitatud energiatõhususe spetsialist, tase 8
uuendatud kutsestandardite kavandid, millised leiate kirja manusest. Kirja
manusest leiate ka kutsestandardite B-osa võrdlustabeli.

Arvamusküsitlus

Arvamusküsitluse  eesmärk  on tutvustada kutsestandardIte kavandeid
huvirühmadele ning saada tagasisidet, mida arvestada kutsestandardite
lõppkavandite juures.

Kutsestandard

Kutsestandardi  eesmärk on kirjeldada selgeid ja asjakohaseid nõudeid
kutseala töötajatele.

Kutsestandard koosneb kolmest osast: A-osa kirjeldab tööd, B-osas on
toodud töö tegemiseks vajalikud kompetentsusnõuded ning C-osas on esitatud
kutsestandardi koostamise ja kinnitamisega seotud info.

Palun tutvuda kutsestandardite kavanditega ning vajadusel teha
parandusettepanekuid.

Märkused ja ettepanekud märkida saadetud kutsestandardis iga osa all
olevasse selleks loodud lahtrisse või jälgitavalt B-osa võrdlustabelisse.

Arvamuse esitamisel palume  keskenduda  järgmistele  küsimustele

1)   Kas kutsestandardi A-osas toodud kutsekirjeldus iseloomustab
energiatõhususe spetsialisti kutset asjakohaselt ja terviklikult

2)   Kas kutsestandardi A-osas esitatud tööosad on asjakohased ja
piisavad, arvestades töö nõudmisi praegu ja lähitulevikus

3)   Kas kutsestandardi B-osas toodud kompetentsid asjakohased ja kas need
on kirjeldatud arusaadavalt

4)   Kas kutsestandard on loogiliselt struktureeritud

5)   Muud tähelepanekud, kommentaarid ja ettepanekud

Kutsestandardeid koos ettepanekutega ootame 04.03.2023 e-posti aadressile
[email-masked] <mailto:[email-masked]>  või
postiaadressile SA Kutsekoda, Mustamäe tee 16, Tallinn 10617.

Kutsestandardite lõplikud kavandid esitatakse kinnitamiseks Arhitektuuri,
Geomaatika, Ehituse ja Kinnisvara Kutsenõukogule.

Kutsestandardites energiaaudiitor, tase 6; diplomeeritud energiatõhususe
spetsialist, tase 7 esmane kutse; diplomeeritud energiatõhususe
spetsialist, tase 7 ja volitatud energiatõhususe spetsialist, tase 8
tehtud peamised muudatused

1.	Ajakohastati ja parendati töökirjeldust ning regulatsioonide osa.
2.	Sõnastati tulevikuoskused, lähtudes valdkonna arengutrendist.
3.	Sõnastati üldoskused, tuginedes Kutsekoja koostatud oskuste
registrile.
4.	Lisati kutsestandarditesse seni kutse andmise korras olnud
kvalifikatsiooninõuded kutse taotlemisel ja taastõendamisel, lähtudes
kutsestandardi muutunud juhendist. Kutsestandardite kinnitamisel
eemaldatakse need kutse andmise korrast.
5.	Muudeti kutsetasemete pädevuspiiri hoonetega seotud kriteeriumit
ja edaspidi eristatakse hooneid nende kasutuse järgi (sh loetelu), varem
eristati hooneid võimsuse järgi. Muudatus tehti, kuna väga väike võimsus
võib tähendada väga keerukat lahendust. Nii on ka tellijal lihtsam mõista,
millist spetsialisti tal vaja on.
6.	Laiendati 6. kutsetaseme pädevuspiire:

a.	hoonete energiaauditite tegemise osas. Kui varasemalt tegi 6.
taseme energiaaudiitor eramute energiaauditeid, siis edaspidi teeb ta
kõikide hoonete energiaauditeid, v. a kõrgendatud sisekliima nõuetega
hooned või ruumid (õhu puhtus, temperatuur, niiskus), nt  erinõuetega
hoidlatega muuseumid, haiglad, veekeskused; tsentraalse jahutussüsteemiga
hooned; tööstushooned. Muudatus tehti, kuna eramute auditeerimisvajadus on
täna turul praktiliselt kadunud ja seeläbi on 6. taseme kutse järele
vajadus oluliselt langenud, samas on puudus just mitteeluhoonete
energiaauditi tegijatest.
b.	6. kutsetasemele antakse õigus teha ka ettevõtte energiaauditit,
välja arvatud: kõrgendatud sisekliima nõuetega hooned või ruumid (õhu
puhtus, temperatuur, niiskus), nt erinõuetega hoidlatega muuseumid,
haiglad, veekeskused; tsentraalse jahutussüsteemiga hooned; tööstushooned.
Varem 6. taseme energiaaudiitor ettevõtte energiaauditit teha ei tohtinud.
Muudatus on vajalik, kuna vajadus ettevõtete energiaaudiitorite järele on
lähiajal kasvamas.

7.	7. kutsetasemel kaotati osakutse hoonete energiaaudiitor, tase 7
seoses 6. kutsetaseme energiaaudiitori pädevuspiiride laiendamisega
hoonete energiaauditite tegemise osas, alles jäi osakutse energiakasutuse
modelleerija.
8.	Muudeti kompetentsusnõuded paremini vastavaks töömaailma
vajadusele, nt:

a.	liideti kompetentsid olemasoleva hoone olukorra hindamine,
tehnilis-majandusliku analüüsi teostamine, hoone energiaauditi koostamine
ning liidetud kompetents nimetati hoone energiaauditi läbi viimine;
b.	kompetents energiamärgise koostamine ja väljastamine
olemasolevatele hoonetele nimetati ümber tegelikul tarbimisel põhineva
energiamärgise koostamine ja väljastamine. Kompetentsi EKR tase määratati
kõikidel kutsetel 6, kuna energiamärgis antakse olemasolevatele hoonetele
kindla reeglistiku järgi;
c.	kompetentsid energiamärgise koostamine projekteeritavale või
oluliselt rekonstrueeritavale hoonele lihtsustatud tõendamismeetodil (6.
tase); ehitise energiakasutuse modellerimine ja arvutusliku energiamärgise
koostamine  (7. ja 8. tase) nimetati ümber kompetentsiks arvutusliku
energiamärgise koostamine ja väljastamine (6. tase teeb lihtsustatud
meetodil ning ta tohib seda teha sel juhul, kui hoonel on sobivad
parameetrid).

Maris Saarsalu

Kutsesüsteemi suunajuht

SA Kutsekoda

+372 51 69 709